SEO, Search Engine Optimization, is geen nieuw fenomeen meer. Veel organisaties doen er van alles aan om hoog te scoren in Google en maken gebruik van een SEO-strategie. En dit is logisch, want door de toepassing van zo’n uitgekiende strategie rankt jouw website organisch (dus onbetaald) veel hoger in Google. Oftewel, jouw website wordt eerder getoond in de zoekresultaten van Google dan de website van jouw concurrent. Zonder dat je hiervoor betaalt! SEO is anno 2019 daarom nog steeds een belangrijke marketingtool. Wij leggen je als specialist graag uit hoe SEO in z’n werking gaat!

What do you SEO?

Het startpunt voor het zoeken van een nieuw product, dienst of zelfs autoritje gebeurt in het huidige digitale tijdperk online, in een zoekmachine zoals Google. Het is daarom van belang om jouw website te voorzien van de juiste informatie voor jouw doelgroep zodat deze gemakkelijk en snel vindbaar is. Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om jouw website een plek te geven tussen alle zoekresultaten. Hierbij ‘kijkt’ Google vooral naar de relevantie van jouw website. En die relevantie hangt weer af van verschillende factoren:

Zoekwoordenonderzoek

Om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website is het van belang om te weten hoe jouw doelgroep zoekt. En om hier inzicht in te krijgen kan je een zoekwoordenonderzoek (laten) uitvoeren.

Tip: Een handige tool die gebruikt kan worden om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren is de Zoekwoordplanner van Adwords. Hiermee vind je de meest relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Inspiratie nodig? Bekijk dan eens de handige woordspin tool van AnswerThePublic.

Heb je ons SEO-spreekuur gemist op 28 februari? Zie hieronder de aftermovie. Tijdens deze ochtend hielpen we verschillende organisaties bij het hoger laten ranken van hun website in Google.

Aftermovie SEO-spreekuur: een toffe en geslaagde ochtend!

Techniekoptimalisatie

Naast zoekwoorden is het belangrijk dat jouw website technisch sterk in elkaar zit om als relevant beschouwd te worden door Google. Gebruiksvriendelijkheid van de website is hierbij van groot belang. Duurt het laden van jouw website erg lang? Grote kans dat Google dit afstraft door een lagere ranking.

Tip: Zorg er voor dat een website mobielvriendelijk is, dus dat pagina’s ook goed leesbaar zijn en snel kunnen worden geladen op smartphones en tablets. Hierdoor zullen bezoekers langer op jouw website blijven hangen. En je raadt het al, dit werkt positief door op je Google ranking! Dat noemen ze ‘dwell time’. Google houdt dus rekening met de manier waarop iemand een pagina gebruikt. Er wordt gelet op hoe iemand verder klikt en op de duur van het bezoek op de pagina. 

Contentcreatie en optimalisatie

“Content is king” is een veelgebruikte uitspraak. Sterke content heeft een positieve invloed op SEO. Het is de kunst om content te creëren die interessant is voor jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een inhoudelijk blogartikel of het plaatsen van een opvallende video. Ook hierbij is het belangrijk om de juiste termen te gebruiken in de bijbehorende tekst om nog beter vindbaar te zijn. Deze termen haal je uit het eerdergenoemde zoekwoordenonderzoek.

Tip: Verwijs in je content naar andere contentpagina’s. Zo kun je bijvoorbeeld in je blogartikel verwijzen naar de contactpagina of naar eerder geschreven blogs met een bijbehorende link. Wil je meer tips over SEO? Bekijk dan de top 10 SEO factoren met een hoge impact.

rawpixel 983657 unsplash

Linkbuilding

Het is erg gunstig als andere autoritaire websites doorlinken naar jouw website. Dit wordt linkbuilding genoemd. Wanneer je door een andere website wordt genoemd, is dat eigenlijk een aanbeveling voor de bezoeker om jouw website te bezoeken. Google ziet dat als zeer relevant. Hoe vaker je wordt genoemd, hoe beter dit is voor jouw domeinautoriteit en dus jouw vindbaarheid.

Tip: Let bij linkbuilding op het onderwerp van de pagina waarop jij wordt genoemd en de bijbehorende tekst. Dit moet wel samenhangen met jouw website inclusief relevante zoektermen, anders straft Google dit juist af.

Domeinautoriteit krijg je dus voornamelijk door links te krijgen van andere websites naar jouw website. Pagina-autoriteit krijg je daarentegen door een combinatie van enerzijds andere websites die naar de pagina verwijzen, als verwijzingen binnen je eigen website door middel van interne links.

Wil je meer weten over de belangrijkste factoren waar Google rekening mee houdt in de ranking van jouw website? Lees ook de blog Top 10 SEO-factoren voor een hogere ranking.