Even kort voorstellen

Hoi! Ik ben Karen en ik werk nu 2,5 jaar bij IMPRES als developer. In die 2,5 jaar heb ik in teamverband gewerkt aan projecten van opdrachtgevers zoals BS&F en SMT. Sinds januari 2021 ben ik tijdelijk werkzaam op de supportafdeling, waar ik samen met mijn collega’s hard werk om onze klanten tevreden te houden. Daarnaast heb ik de afgelopen periode gewerkt aan een project dat bijdraagt aan het optimaliseren van onze dienstverlening.

Waar ben je de afgelopen tijd mee bezig geweest?

De supportafdeling heeft in totaal zo’n 60 applicaties in beheer. Ik heb onderzoek gedaan naar de problemen die spelen omtrent deze applicaties. Dit heb ik gedaan door te kijken naar de meldingen die we binnenkrijgen van klanten. Op basis van deze problemen heb ik een aantal indicatoren verzameld, die vroegtijdig aan kunnen geven of er een probleem aanwezig is. Deze indicatoren heb ik vervolgens omgezet naar een monitoringtool.

Monitoringtool IMPRES

Wat was de aanleiding tot het maken van deze monitoringtool?

IMPRES groeit hard en daarmee groeit ons klantenbestand eveneens. Naarmate het klantenbestand groter wordt, is het steeds lastiger om de IT problemen te managen. Daarnaast willen we zoveel mogelijk voorkomen dat klanten bij ons aan de bel moeten trekken als een probleem zich voor doet. De monitoringtool zorgt ervoor dat fouten tijdig afgevangen worden. 

Ontdek wat IMPRES nog meer heeft gemaakt!

Bekijk onze cases

Welke factoren zijn er in de tool verwerkt?

Op dit moment monitort de tool op twee problemen: 500 errors en pagina’s die niet vindbaar zijn in zoekmachines. Voor beide problemen zijn een aantal indicatoren geïmplementeerd die aangeven dat er een potentieel probleem optreedt. In de toekomst zullen er meer indicatoren worden toegevoegd, om te zorgen dat er meer (en nauwkeuriger) problemen opgespoord en afgevangen kunnen worden.

dashboard

Met behulp van een dashboard kunnen onze Support Developers de status van een applicatie of website inzien. Treedt er een probleem op, dan wordt de supportafdeling hiervan op de hoogte gebracht door middel van een melding. Op deze manier kan er direct gereageerd worden.

Bericht in slack van de monitoringtool

Wat maakt deze tool uniek?

Allereerst is de tool gerealiseerd op basis van de meldingen die wij binnenkrijgen via klanten. Daardoor worden problemen die regelmatig voorkomen afgevangen. Oftewel, de oplossing is afgestemd op de behoeften van onze klanten. Daarnaast is het verschil tussen deze monitoringtool en andere monitoringtools dat die vaak kijken naar de status van de live site. Doordat de IMPRES-monitoringtool kijkt naar de codebase, kunnen problemen afgevangen worden nog voordat ze live gezet zijn door onze collega’s.