Adverteer je met banners binnen Google Adwords? Dan is het je misschien opgevallen dat er weinig mensen op klikken, ook al worden ze vaak getoond. Vaak komt dat door banner-blindheid, waarbij mensen simpelweg langs de banners heen kijken. Daarom heeft Google een nieuwe oplossing geïntroduceerd: Responsive Ads for Display.

Responsive Ads for Display

Werk je met displaycampagnes, dan is Responsive Ads for Display zeker de moeite waard. Deze nieuwe oplossing biedt optimale flexibiliteit met minimale instellingen. Als adverteerder kies je zelf een afbeelding, logo en tekst. Vervolgens wordt de responsieve advertentie automatisch aangepast aan de lay-out van de betreffende website.

Een voorbeeld: je bezoekt de website van de KNVB. Dit is een website waarop de kleuren oranje en wit de boventoon voeren. Terwijl je rustig rondkijkt, zie je een advertentie over voetbalschoenen staan. De advertentie is automatisch van de oranje-witte lay-out voorzien, waardoor het lijkt alsof hij bij de website hoort. Hierdoor heb je als bezoeker niet direct in de gaten dat het om een advertentie gaat en ben je eerder geneigd te klikken.

Dankzij hun flexibiliteit kunnen responsieve advertenties uw bereik en invloed vergroten, terwijl u ook tijd bespaart.

Responsive Ads zorgen voor een hogere CTR

3 Meer kliks met responsieve advertenties 1

Het belang van een responsieve advertentie in je displaycampagne

Grote vraag is: waarom zou je responsieve advertenties gebruiken als je al mooie banners hebt laten ontwerpen voor je displaycampagnes? Natuurlijk geven zelf ontworpen banners je de beste mogelijkheden qua styling en inhoud. Toch blijkt het verstandig om daarnaast minimaal één responsieve advertentie toe te voegen:

  1. Veel websites bieden geen ruimte aan banners, maar wel aan responsieve advertenties.
  2. Je beschikt vaak niet over een banner in alle formaten, terwijl een responsieve advertentie overal past.

Responsieve advertenties vervangen de standaardtekstadvertenties

Vanaf 31 januari 2017 is het niet meer mogelijk om in displaycampagnes standaardtekstadvertenties aan te maken en te bewerken. Vanaf dat moment worden ze vervangen door responsieve advertenties. Wil je goed vindbaar blijven? Zorg er dan voor dat je deze advertenties op tijd klaarzet.

Het draait allemaal om mobiel

Wat opvalt aan de responsieve advertenties, is dat Google sterk de nadruk legt op ‘mobile first’. In alle uitingen vormen mobiele apparaten het uitgangspunt. Dat was ook al het geval bij de uitgebreide tekstadvertenties. Hierbij werd het mogelijk om meer tekst toe te voegen, omdat er op een smartphone meer ruimte beschikbaar is.

Google gebruikt voor deze manier van werken de term ‘micro moments’. Wil je hierover meer weten? Bekijk dan deze video:

Micro-Moments by Google