Google Search Console (GSC), voor de één gewoon een tool om een aantal organische resultaten inzichtelijk te krijgen, voor de ander een noodzakelijk hulpmiddel om te scoren op SEO-gebied. Hoe je het ook wend of keert. GSC is een gemiste kans als je hier niet alles uit haalt wat er in zit!

Geen idee wat Google Search Console is? Geen paniek. We hebben dit hier stap voor stap voor je uitgelegd.

Ik wil je meenemen in een stappenplan om het prestatierapport binnen jouw GSC te gebruiken als hulpmiddel om een hogere ranking en een hogere Click-Through-Rate (CTR) te realiseren.

Let’s Go..!

Stap 1. Opzoek naar het juiste rapport

Ga naar de nieuwe versie van Google Search Console en zorg dat je onderstaande rapport te zien krijgt door naar Prestaties door te klikken.

1 Prestatierapport kliks en vertoningen

Voor het behalen van een hogere CTR en een hogere ranking hebben we uiteraard de andere twee variabelen ook nodig. Dan komt de grafiek eruit te zien zoals onderstaand.

2 Prestatierapport CTR en Positie

Stap 2. Vind de pagina’s met een lage CTR

Wat je wilt doen is de pagina’s met een lage ranking – laten we zeggen hoger dan #5 – en een slechte CTR naar voren krijgen. Om dit te doen filteren we de posities 1 t/m 4 eruit (links). Filter ook de CTR op kleiner dan 4.35%.

7 stappen Search Console blog

We filteren op 4.35% omdat de algemene benchmark voor CTR op positie 5 volgens Google zo’n 4.35% is.

Dus wat hebben we nu? Een lijst met zoektermen die een ranking hebben van 5 of lager en een CTR lager dan 4,35%.

Dit zijn de zoektermen waarop jij kan scoren!

Stap 3. Ga opzoek naar de zoekterm die eruit springt

Waar je naar opzoek bent is een zoekterm waarvan de verhoudingen van de 4 variabelen die je ziet scheef staan. Met andere woorden: ga opzoek naar een zoekterm waarvan jij vind dat hij op de positie waar hij nu staat meer kliks zou moeten opleveren.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het thema AVG waar Impres momenteel veel over blogt zoals onderstaand. 361 keer vertoond en slechts 9 klikken. Voor een achtste positie kun je toch net iets meer verwachten. Helemaal als je niet alleen je CTR wilt verhogen, maar ook je positie.

5 Scheve zoekterm

Stap 4. Vind de pagina die ranked op deze zoekterm

Klik op de zoekterm en ga vervolgens naar het tabje Pagina’s zoals onderstaande afbeelding.

6 Ranking page

Stap 5. Zorg ervoor dat je alle zoektermen te zien krijgt waar deze pagina op ranked

Je kunt dit doen door op de pagina te klikken en vervolgens weer naar het tabje zoekopdrachten te gaan. Vervolgens zorg je dat je het filter boven de grafiek voor de zoekopdracht verwijdert. Onderstaand is dit de het blauwe filter – deze kun je verwijderen.

7 Filter verwijderen Zoekopdracht

Stap 6. Bekijk alle zoektermen waarop deze pagina ranked

Een supertof en handig middel om te kijken hoe de zoektermen presteren en hoe jij je pagina kunt verbeteren. Je ziet niet alleen de verschillende zoektermen maar ook het totale aantal vertoningen, klikken, CTR en gemiddelde positie van die pagina.

Stap 7. De werkelijke stap naar verbetering!

Optie 1: Overweeg om je focus zoekterm te wijzigen in de zoekterm waar je nu veel vertoningen op hebt maar qua ranking achterblijft. Implementeer dit op de juiste manier in de H1 (en evt. H2) en verdeel deze zoekterm op een natuurlijke manier in je tekst.

Optie 2: De belangrijkste manier om een hogere CTR te krijgen is de manier waarop jij jouw snippet verrijkt en verwoord. Hoe? Maak gebruik van krachtwoorden! Het is keer op keer bewezen dat het gebruik van krachtwoorden helpt in de overtuiging om door te klikken. Denk aan de volgende woorden:

  • Vandaag
  • Nu
  • Ontdek
  • De beste
  • 5 stappen om
  • Bekijk nu
  • Makkelijk
  • Bewezen
  • etc.

Heeft het gewerkt?

Wacht ten minste 10 dagen voordat je conclusies gaat trekken uit de analyses.

Waarom 10 dagen?

Afhankelijk van de website kan het een aantal dagen duren voordat Google de pagina opnieuw indexeert en jouw wijzigingen meeneemt.

Daarna moet de pagina een aantal dagen live staan om genoeg data te krijgen van de bezoekers om hier conclusies uit te kunnen trekken.

Analyseren binnen Google Search Console

Met de nieuwe GSC is het mogelijk om data te vergelijken zoals onderstaande afbeelding. Zorg dat je de juiste filters hebt ingesteld voor de pagina die jij hebt gewijzigd. Et voilà.

8 Periodevergelijking voor monitoring

Bewezen resultaat

Onderstaande afbeelding toont aan dat zelfs na 7 dagen al resultaat te zien is.

AVG FAQ  Optimalisatie in de H1

Succes met het verbeteren van jouw SEO activiteiten. Deze blog zal vast en zeker een bijdrage leveren. Heb je vragen, toevoegingen of wil je hulp bij het optimaliseren van jouw teksten? Bel 038 386 91 81 of mail naar wouter@impres.nl.