Design Sprints is een nieuwe methode, gebaseerd op de methoden van Design Thinking en Agile. Jake Knapp van Google Ventures heeft vanuit deze beproefde en bekende methoden een vijfdaags ontwerpproces ontwikkeld: The Design Sprint. Hiermee ga je gezamenlijk in vijf dagen van probleem naar oplossing, getest door de eindgebruiker.

Wie zijn er allemaal aanwezig?

Het team is een samenstelling van de opdrachtgever en Impres en bestaat uit ongeveer 5 personen met daarin de volgende rollen. Developers, stakeholders, product-owners en de belangrijkste vertegenwoordigers vanuit de organisatie die inbreng moeten hebben in het (digitale) product. Dit team wordt begeleid door iemand die het proces van binnen en buiten kent, de ‘facilitator’. Tot slot sluit ook de designer aan welke het prototype uit zal werken.

Hoe werken design sprints?

Het proces is opgedeeld in vijf dagen. Elke dag heeft een eigen doel en dat doel bereiken we door (timeboxed) oefeningen.

Maandag – Vaststellen van de uitdaging – Het begrijpen van het probleem

Alle mogelijke uitdagingen worden besproken en uitgewerkt. We maken een tijdspad, kiezen een einddoel en maken een lijst van de belanghebbenden.

Dinsdag – Uitwerken van ideeën – Out of the box brainstorm

We gaan ideeën verzamelen over de mogelijke oplossingen en onderzoeken het probleem vanuit zoveel mogelijk hoeken.

Woensdag – Oplossingen vormgeven – Kies beste idee en werk het uit

Samen kiezen we de beste ideeën en zetten we deze om in oplossingen. Daarna maken we een storyboard voor het uiteindelijke prototype.

Donderdag – Prototype maken

We gaan samen aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een realistisch prototype. Deze hoeft natuurlijk niet perfect te zijn, maar wel voldoende om het als oplossing aan de eindgebruiker voor te kunnen leggen.

Vrijdag – Testdag

Elke eindgebruiker wordt gevraagd om een aantal vragen over het prototype te beantwoorden. De meningen van de eindgebruikers kunnen heel confronterend zijn, maar zeer zeker ook heel leerzaam, dus doe er je voordeel mee. De antwoorden helpen je om het prototype te optimaliseren en iets te creëren waar ook écht behoefte aan is.

design sprint impres

Wat heb je eraan?

Na deze vijf intensieve dagen (want intensief zijn ze zeker!) hebben we inzicht gekregen in welke oplossingen werken en welke niet. En het kan heel goed zijn dat de oplossing die we hebben bedacht helemaal niet blijkt te werken, of op onderdelen niet deed wat we er van hadden verwacht. Dat hoort erbij en is eigenlijk juist heel waardevol. Het is geen falen of mislukken; het is leren.

Want met de opgedane kennis kunnen we verder naar de perfecte oplossing die wel in alle aspecten werkt. We komen er liever nu achter dan als de website, app of het systeem al is gemaakt. En dat geldt zeker voor jou als klant. We hebben nu aannames, vermeende wetmatigheden en ideeën heel veilig kunnen testen.

Soms werkt het wel gelijk, een schot in de roos! We kunnen nu veel sneller aan de slag met het verder ontwikkelen en realiseren van de oplossing. De vijf dagen tijdsinvestering winnen we hoe dan ook terug. Want ook als we wel weer naar de tekentafel moeten, kunnen we de eerste dagen uit de design sprint overslaan en gelijk door met het verzamelen van nog beter passende ideeën.