Wil je als organisatie je doelen behalen dan is het belangrijk om een plan van aanpak te hebben. Maar hoe zorg je er nu voor dat je de juiste keuzes maakt met de juiste middelen? Wij vertellen je hoe je een plan opstelt aan de hand van een handige methode: de SOSTAC-methode. In deze methode besteden we aandacht aan zowel strategie als tactiek.

Het belang van strategie en tactiek

Waarschijnlijk heb je wel eens van de termen strategie en tactiek gehoord. Maar wat bedoelen we daar nu mee en waarom zijn ze belangrijk in jouw online marketingplan?

Deze quote van de Chinese strateeg Sun Tzu geeft heel de relatie tussen de twee termen aan: “Strategie zonder tactiek is de langzaamste weg naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het lawaai voor de nederlaag”.

Mist een van de twee onderdelen in je plan dan zul je of maar heel langzaam resultaten behalen of zal het proces halverwege stranden. Wat de twee termen inhouden komt verderop aan bod.

sostac methode

Niets missen van onderwerpen die jouw organisatie verder brengen?

Misvattingen Strategie en tactiek

Strategie is gericht op de lange termijn en tactiek op de korte termijn, toch?

Vaak wel, maar het is ook heel goed mogelijk om een marketingplan te schrijven voor de komende maand of een andere periode. 

Een beter onderscheid is om strategie te zien als ‘Hoe gaan we ons doel bereiken?’ en de tactiek als ‘Welke specifieke middelen gaan we inzetten om dit te bereiken’.

Je zou dus kunnen zeggen dat strategie het plan is en tactiek de uitvoering.

Maak gebruik van een methode

Om er voor te zorgen dat je een gestructureerd plan maakt, is het slim om gebruik te maken van een model. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren en er is er niet één de beste. Probeer dus welke werkt voor jou.

Het SOSTAC-model is een van deze opties en werkt goed omdat het niet alleen naar de strategie en tactiek kijkt. Er wordt ook aandacht besteed aan wie de taken gaat uitvoeren en hoe je er voor zorgt dat je op schema blijft.

De term SOSTAC staat voor de Engelse termen Situation Analysis, Objectives, Strategy, Tactics, Actions en Control. Stap voor stap zullen we de termen met je doornemen.

Niets missen van onderwerpen zoals in deze blog?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Gebruik de SOSTAC-methode

1. Situation analysis

In de eerste stap kijk je naar de huidige situatie en beschrijf je deze zonder een concreet einddoel. Door jezelf of collega’s een aantal vragen te stellen kun je al snel een beeld schetsen van waar je als bedrijf staat.

Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Wie zijn mijn huidige klanten?
  • Welke online kanalen gebruiken mijn klanten?
  • Kun je een persona maken van een ideale klant?
  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van mijn organisatie? Dit kun je doen door middel van een SWOT-analyse (Strengths, Weakness, Opportunity en Threats), de sterke en zwakke punten van je bedrijf en de externe kansen en bedreigingen voor je bedrijf). 
  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Welke middelen zetten we nu al in om contact te zoeken met klanten en wat is het effect hiervan?

Hulp nodig bij jouw situatieanalyse? We helpen je graag op weg.

2. Objectives

De tweede stap staat voor de doelen die je wilt bereiken. Deze kun je het beste formuleren volgens de SMART-formule (specifiek, meetbaar, actiegericht, relevant en tijdsgebonden). Op deze manier weet je wat je wilt behalen in een bepaalde tijdsperiode. Bepaal wat de relevante prestatie-indicatoren zijn en gebruik deze bij het opstellen van de doelstellingen. 

Een voorbeeld zou kunnen zijn: “Een stijging van 50% meer offerteaanvragen via de website in de komende 12 maanden”. Op deze manier voorkom je onduidelijkheden. Vooral als er meerdere afdelingen of externe partijen bij een project betrokken zijn kan dit handig zijn. 

SEO autoriteit - linkbuilding

3. Strategy

Daar zijn we dan, de strategie. In deze fase gebruik je de informatie uit de Situation analysis-fase om te kijken hoe je jouw doelen gaat behalen. 

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie is de doelgroep die we willen bereiken?
  • Waar bevindt de doelgroep zich online?
  • Welke kanalen gebruiken onze concurrenten en welke juist niet? 
  • Wat maakt jouw product/dienst uniek ten opzichte van concurrenten? Bijvoorbeeld een scherpere prijs of betere kwaliteit.   

Zoals je misschien wel hebt gemerkt, ga je in deze fase nog niet in detail in op de middelen die je gaat gebruiken. 

Hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw strategie? We denken graag met je mee! Laten we kennismaken.

4. Tactics

In deze fase ga je dan eindelijk aan de slag met de tactiek. Je gaat bepalen wat je gaat doen om je opgestelde doelen te behalen.

  • Welke kanalen ga je gebruiken? Als jouw doelgroep zich vooral op Facebook begeeft, dan liggen jouw kansen zeker in social media advertising.
  • Inhoudelijk kijk je ook naar de juiste uitingen. Ga je vooral aan de slag met afbeeldingen of videomarketing? Of wordt het juist een combinatie van deze twee?
  • Kun je beter zoekadvertenties binnen Google inzetten om je doelen te behalen? Geef dan aan welke zoekwoorden je gaat gebruiken.
  • Bepaal vervolgens het budget en de acties die je wilt dat de doelgroep uitvoert als ze op de website zijn.

Deze fase is ook het moment om aan te geven welke onderdelen nog geregeld moeten worden. Moeten er bijvoorbeeld nog foto’s of video’s gemaakt worden, of moet er nog een whitepaper worden geschreven zodat mensen dit kunnen downloaden.

En vergeet ook het aanmaken van doelen in Google Analytics niet, zo kun je de voortgang van je doelstellingen nauwkeurig meten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen updates over onderwerpen zoals in deze blog

5. Actions

In deze fase ga je de taken verdelen onder de verschillende mensen die betrokken zijn bij het plan. Hier geef je aan welke acties door wie uitgevoerd dienen te worden en in welke tijdsperiode. Denk hierbij ook aan zaken die door externe partijen gedaan moeten worden.

6. Control

De laatste fase gaat over het controleren van de voortgang van het plan. Punten die je in dit gedeelte van het plan opneemt zijn onder andere:

  • Wie monitort de voortgang van de doelstellingen?
  • Welke elementen neem je op in je rapportage?
  • Hoe vaak bespreek je de voortgang?
  • Op welke manier communiceer je stand van zaken naar alle betrokkenen en naar wie?

In de SOSTAC-methode volgen de stappen elkaar op. Het is daarom belangrijke dat iedere stap volledig is uitgewerkt.

Is dit niet het geval? Dan kun je eenvoudig teruggaan naar een vorige stap om aanvullingen of wijzigingen door te voeren. 

Er komt nogal wat kijken bij het opstellen van een goed plan met concrete doelen. Wil je samen eens sparren over één of meerdere fasen? Leuk! Wij helpen je graag met het opstellen van de doelen en het kiezen van de juiste strategie om deze te behalen.

employee 500x500 jeroen

Jeroen Driehuis (Senior Online Marketeer)

Telefoon: 038-3869181 Connect op LinkedIn