Door het coronavirus zijn we genoodzaakt zoveel mogelijk thuis te blijven en is social distancing een belangrijk begrip geworden. Jouw organisatie ondervindt ongetwijfeld ook de nadelige gevolgen hiervan. Misschien zitten er wel een paar collega’s zonder (of met minder) werk. Wat te doen? Steek tijd in jouw online strategie en activiteiten! Nú is de tijd. Wij delen tips om hiermee aan de slag te gaan.

Focus op online

Bijna elke organisatie gaat gebukt onder de coronacrisis. Gelukkig leven we in het digitale tijdperk en kunnen we online ook actie ondernemen. Zo zijn er door een heleboel organisaties al mooie initiatieven opgezet. Denk aan restaurants die een online bezorgservice zijn begonnen en dit promoten via sociale media. Als jouw organisatie vooral offline actief is en er tijd “over” is, kun je deze tijd gebruiken om jouw online strategie op te zetten, onder de loep te nemen of bij te spijkeren. Ready? Let’s go.

Tip 1: Update je website en maak deze SEO-proof

Bekijk jouw website eens kritisch. Is de informatievoorziening up-to-date en compleet? Staan al jouw producten en/of diensten er wel op? En hoe lang is het geleden dat je een blog hebt geschreven? Je kunt in deze tijd mooi inhaken op wat er allemaal speelt en wat jouw bedrijf kan betekenen. Deel bijvoorbeeld tips waar men mee aan de slag kan – net zoals wij doen in dit blog :). Op deze manier laat je zien dat je meedenkt en bied je jouw doelgroep de helpende hand.

Daarnaast is het slim om jouw SEO-strategie weer op te pakken of op te starten. Op welke zoektermen zoekt jouw doelgroep? Grote kans dat je hier nog veel meer content voor kunt gaan schrijven. Voer een zoekwoordenonderzoek uit en neem de tijd om SEO-pagina’s te ontwikkelen, zodat je hoger in de zoekmachine terechtkomt. Je kunt ook bestaande pagina’s bekijken en optimaliseren. Is er genoeg afwisseling in content, zoals tekst en afbeeldingen of video’s?

Dus… Op een rijtje:

  • Ga na of jouw informatievoorziening op jouw website compleet én up-to-date is
  • Begin met het schrijven van blogs of pak dit weer op
  • Verbeter jouw SEO-strategie en schrijf nieuwe (landings)pagina’s (o.b.v. zoekwoordenonderzoek)
SEO  Pijlers  Inhoud Autoriteit Techniek cop3

De drie SEO-pijlers.

Tip 2: Neem jouw websiteflows en -structuur onder de loep

Voortbordurend op de vorige tip, heeft SEO onder andere ook te maken met de structuur en de paginasnelheid van jouw website. Bekijk deze onderdelen eens kritisch. Daarnaast, zijn de flows op jouw website of webshop wel zo ideaal? Neem de tijd om deze in kaart te brengen. Wat kan beter? Waar haken bezoekers af? Dit kun je in de tools Google Analytics en/of Hotjar bekijken. Misschien is het wel tijd voor een redesign van jouw website, waar je voorheen niet aan toe bent gekomen? Of een andere informatie-architectuur?

Meer weten over websiteflows en webdesign?

Ontdek tips & tricks in ons blog!
Lees de blog

Tip 3: Verplaats je (opnieuw) in je doelgroep & ga na wat deze nu nodig heeft

Verplaats je opnieuw in jouw doelgroep. Tegen welke problemen loopt jouw doelgroep nu aan? Kan jouw doelgroep bijvoorbeeld niet meer “offline” schoenen kopen in jouw winkel? Promoot dan jouw webshop. Is jouw B2B-organisatie afhankelijk van fysieke trainingen, workshops en/of cursussen? Bied deze online aan. Doordat (de meeste) mensen nu aan huis gekluisterd zitten, neemt het gebruik van smartphones en het online verkeer toe. Jouw business online voortzetten is dus de moeite waard. 

Uit het artikel van het Parool blijkt dat mensen nu massaal online inkopen gaan doen, ook als het gaat om tuinartikelen, sportspullen of meubels. De vraag is of dit aanhoudt, maar waarschijnlijk zitten we allemaal voorlopig nog wel even thuis. Is jouw business B2C-gericht? Doe hier dan je voordeel mee!

Tip 4: Ontwikkel een (nieuwe) sterke socialmediastrategie

Werk je al op basis van een socialmediastrategie? Of ben je elke week weer op zoek naar onderwerpen om over te posten? Deze tijd kun je gebruiken om jouw socialmediastrategie neer te zetten of bij te spijkeren. Goed om eens stil te staan bij wat je wilt bereiken en hoe je hier aanvulling aan kunt geven. Via sociale media kun je jouw boodschap overbrengen op een groot publiek, vooral als je berichten gaat sponsoren (d.m.v. social advertising). Je kunt specifiek targeten op jouw doelgroep, zodat de juiste personen jouw bericht te zien krijgen. 

Voorbeeld: Als fysiopraktijk kun je op sociale media (instructie)video’s gaan delen over oefeningen die cliënten thuis kunnen gaan doen, gecategoriseerd op armen / benen / rug.

Content delen op sociale media is onderdeel van jouw contentmarketingstrategie. Welke content deel je in welke fase via welk kanaal? Maak hier een plannetje voor.

Influencer @kajstypetjes heeft een mooi initiatief opgezet op Instagram: hij laat elke maandag een ondernemer zichzelf promoten via zijn Instagram Stories onder de noemer #promootjeeigen. Omdat hij een groot netwerk heeft kan hij zichtbaarheid bereiken voor verschillende ondernemers die het nu zwaar hebben. Tof!

Tip 5: Gebruik je creativiteit in je communicatie en koppel dit aan jouw merk

Creativiteit is key in deze coronacrisis. Denk out-of-the-box. Nu iedereen meer online is, kun je daar slim gebruik van maken in jouw content. Je kunt bijvoorbeeld grappige inhakers toepassen (wat aansluit op jouw contentmarketing- en socialmediastrategie).

Naast je creativiteit toepassen, is het imago van jouw organisatie nu ook belangrijk. Hoe gaat jouw organisatie met de coronacrisis om? Wat communiceert jouw organisatie hierover? Grote spelers haken hier mooi op in. Zie hieronder Nike als voorbeeld; zij haken op thuisblijven in met de juiste, herkenbare branding die je van ze gewend bent.

Nike post 3

Nike’s post op LinkedIn.

Online impact

Wij snappen dat de switch van offline naar online niet zo makkelijk is als het lijkt. Wij hopen dat je met bovenstaande tips al een heel eind komt. Loop je ergens tegenaan? Of heb je een vraag? Laat het ons weten! Wij helpen je bij het creëren van online impact. En o ja, stay safe!