Na lang wachten is het dan zover: de nieuwe versie van Google Analytics is beschikbaar. In oktober van 2020 heeft Google de nieuwe versie van Analytics gelanceerd, genaamd Google Analytics 4 of GA4 als je van afkortingen houdt. 

Al sinds 2019 was de nieuwe versie te testen onder de naam ‘web + app’, maar nu is Google Analytics 4 de standaard wanneer er een nieuwe property wordt aangemaakt. Er bestaat tijdelijk nog wel de optie om de oude versie van Analytics te gebruiken maar voor hoe lang is nog maar de vraag. Het is duidelijk dat GA4 de toekomst is.

Wat is Google Analytics?

Voor we het hebben over de nieuwe versie van Analytics gaan we even terug naar de basis. Google Analytics is een gratis programma van Google waarmee je verschillende gegevens over pagina’s en bezoekers op een website kunt meten.

Via een stukje script wordt Analytics op een website ingeladen en wordt er data gemeten over wie je bezoekers zijn en wat ze doen op de website. Zo is bijvoorbeeld te zien via welke kanalen mensen op een website komen, welke pagina’s er bekeken worden en of ze de website bezoeken via desktop of mobiel. 

Beperkingen van de oude Google Analytics

Google Analytics meet veel, maar niet alles. Het is bijvoorbeeld niet zomaar mogelijk om te zien of je blogpagina wel helemaal tot het einde wordt gelezen of hoe vaak een video wordt afgespeeld. 

Deze extra data is wel te achterhalen met behulp van Google Tag Manager, maar de gebruiksvriendelijkheid van deze tool laat nog wel eens te wensen over.

Wat kan de nieuwe versie?

Google Analytics 4 heeft niet alleen een visuele makeover gekregen ten opzichte van de vorige versie, maar ook de mogelijkheden zijn flink op de schop gegaan.

De grootste verandering is dat GA4 nu ‘event-driven’ is en minder gericht op sessies. De nadruk ligt dus op wat een bezoeker aan acties uitvoert en minder op welke pagina’s bezocht worden. Zo wordt de scrolldiepte en het afspelen van video’s nu automatisch gemeten, waar je dat in het verleden handmatig zou moeten instellen. En zo is het bouncepercentage,het percentage bezoekers welke een pagina zonder actie te ondernemen verlaat, vervangen door hoe lang bezoekers actief betrokken zijn op een website.

Maar dat is niet de enige aanpassing in GA4, we lopen met je door de belangrijkste wijzigingen.

GA4 beginscherm

Engaged sessions

We hadden het net al over het verdwijnen van het bouncepercentage in de nieuwe versie van Google Analytics. Dit is vervangen door ‘Gemiddelde betrokkenheidsduur’ op de website, waarbij gekeken wordt naar:

  • of er een conversie is geweest;
  • of een website/app minimaal 10 seconden op de voorgrond open staat;
  • of er minimaal twee gebeurtenissen uitgevoerd.

Deze gegevens kunnen in Analytics aangevuld worden met extra dimensies, zodat je gedetailleerde inzichten krijgt zoals welk percentage van de sessies ook daadwerkelijk sessies zijn met betrokken bezoekers.

GA4 betrokkenheidsduur

Nieuwe doelgroepen vinden

Met alle data binnen Google Analytics en machine learning kunnen nieuwe inzichten verkregen worden. Een belangrijke, is het vinden van nieuwe doelgroepen door middel van “predictive audiences”. 

Analytics kijkt naar verschillende patronen en signalen om zo automatisch een doelgroep samen te stellen welke op het punt staat te converteren op je website. Wanneer je Analytics hebt gekoppeld met Google Ads kun je die doelgroep bereiken met advertenties.

Maar ook het omgekeerde is natuurlijk mogelijk. GA4 is in staat om te voorspellen welke doelgroep niet actief zal zijn op je website of app, deze groep wordt ook wel churn genoemd. Deze personen zijn ook te benaderen met advertenties of een e-mailcampagne om het churn-percentage te verlagen.

Cross platform metingen

Heb je naast een een website ook een app waar je bezoekers gebruik van maken? Met GA4 kunnen deze twee databronnen aan elkaar gekoppeld worden, zodat er een totaalbeeld ontstaat. Zowel op je website als in je app wordt met de komst van Google Analytics 4 dezelfde dataverzameling gebruikt. Bezoekers kunnen dus nog beter gevolgd worden over verschillende platformen.

Door Google wordt dit een ‘gegevensstream’ genoemd. Het stelt je in staat om resultaten van campagnes volledig te monitoren en op basis van alle data betere beslissingen te nemen.

Analysis Hub

Binnen Universal Analytics was er geen mogelijkheid om zelf uitgebreide rapportages te bouwen. Deze optie in binnen GA4 wel beschikbaar onder de naam Analysis Hub. 

Waar een analyse in het verleden vaak gebaseerd was op URL’s, kun je nu makkelijker op basis van events, zoals een aankoop, een analyse maken. 

Denk hierbij aan producten op een E-Commerce website, welke wel bekeken worden maar niet worden toegevoegd aan een winkelmand. Zo kun je snel de knelpunten binnen je website analyseren en gericht gaan optimaliseren.

Google Analytics 4 gebruiken

De nieuwe versie van Analytics kan heel veel, maar niet alles werkt nog perfect. Ook zijn nog niet alles opties beschikbaar en zal er in de toekomst nog flink doorontwikkeld worden door Google. Voor nu is het een goede idee om Google Analytics 4 naast je huidige Analytics te installeren om alvast data op te bouwen.

Bij IMPRES hebben we de eerste installaties van Google Analytics 4 al uitgevoerd voor onze klanten. We helpen je dan ook graag met het installeren en inzetten hiervan.