LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. Gebruikers op dit platform zijn gemiddeld ouder en hebben een meer ‘zakelijke mindset’ dan bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en Pinterest. Bevindt jouw bedrijf zich in een B2B omgeving? Dan is de kans groot dat jouw potentiële klanten zich op LinkedIn bevinden! 

Aan het einde van deze blogpost heb je de expertise om zelfstandig een succesvolle LinkedIn campagne op te zetten. Lees dus snel verder! 

Vier veelgebruikte opties om te adverteren in LinkedIn;

  • Gesponsorde inhoud – Deze advertenties worden weergegeven in de LinkedIn feed.
  • Tekstadvertenties – Dit zijn advertenties die aan de zijkant van de feed weergegeven worden.
  • Gesponsorde InMail berichten – dit is een ‘persoonlijk bericht’ dat direct naar bepaalde personen gestuurd kan worden. 
  • Spotlight-advertenties – Dit is een vierde manier om producten en diensten aan jouw doelgroep te tonen. Hieronder vind je een voorbeeld van een spotlight ad.

In dit artikel focussen we ons voornamelijk op de gesponsorde tekstadvertenties.

voorbeeld spotlight ad adverteren op linkedin

Voor wie is adverteren op LinkedIn?

Adverteren op LinkedIn is een ideale manier om een merk of bedrijf onder de aandacht te brengen, websiteverkeer te vergroten en nieuwe leads te vinden. Als je een product of dienst aanbiedt die interessant kan zijn voor bedrijven of professionals in bepaalde werkvelden, dan is de kans groot dat LinkedIn een interessant kanaal voor jouw business is. 

Wat kost adverteren op LinkedIn?

Veel marketeers zijn van mening dat LinkedIn een duur platform is om op te adverteren. Wat in vergelijking met andere social advertising kanalen ook zo is, maar de inzet en daarmee de meerwaarde van dit kanaal hangt helemaal af van je doelstellingen.

Als je een specifieke doelgroep wilt bereiken die actief is op de business-to-business markt, dan ben je bij LinkedIn aan het juiste adres. Is dit niet het geval, dan raden we je aan om het budget via andere social media kanalen in te zetten.

Net als bij andere platformen kun je een dagbudget opgeven. Het algoritme van LinkedIn bepaalt dan aan wie de advertenties getoond worden. A

ls het dagbudget volledig uitgegeven is, dan worden de advertenties niet meer weergegeven. Het minimale dagbudget bij LinkedIn adverteren is € 10,- per campagne per dag. Of de hoge kosten van het adverteren het waard zijn is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Wat is het budget? 
  • Wat is de ROI (Return On Investment)?
  • Wat is het doel van de campagne? 
  • Wat is de CLTV (Customer Lifetime Value) van een lead, klant of werknemer?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde CPC rond de 5 euro ligt. Uiteraard kun je deze kosten ook berekenen voor Cost per 1.000 Impression (CPM) en Cost per Lead (CPL).

In de meeste gevallen betaal je voor klikken (CPC). Bij deze methode hoef je dus niet te betalen als de advertentie alleen vertoond wordt.

Het is dan ook belangrijk om de kwaliteit van je klikken zo hoog mogelijk te houden. Deze klikken zorgen anders namelijk ervoor dat je onnodig geld uitgeeft, aan mensen die geen interesse hebben in je product of dienst. Tenzij je een oneindig budget voor handen hebt, wil je dit natuurlijk niet. 

Up to date blijven over onderwerpen zoals in deze blog? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

10 tips om direct te beginnen met LinkedIn adverteren

De onderstaande 10 tips helpen je om hoogwaardige kliks te behalen op je LinkedIn advertenties.

1. Bepaal je doel

Wàt wil je bereiken met je campagne? En wie wil je bereiken? Voordat je start is het belangrijk om dit eerst duidelijk te krijgen. LinkedIn heeft alvast drie advertentiedoelstelling voor je op een rij gezet. 

adverteren op linkedin doelstelling

Een simpel voorbeeld: Als je werkt voor een nieuwkomer op de markt, dan is het aan te raden om budget vrij te maken voor een brand awareness campagne. Werk je voor een gevestigd bedrijf of merk? Dan kun je het budget beter spenderen aan campagnes die gericht zijn op leadgeneratie of conversies.

Pas als je het doel van je campagne duidelijk hebt, dan kun je aan de slag met de inhoud ervan. 

2. De juiste indeling

Als je kiest voor een tekstadvertentie, dan heb je de keuze uit verschillende indelingen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een ad met één afbeelding, een meerdere afbeeldingen (carrousel) of met een video.

Wist je dat het ook mogelijk is om meerdere slides toe te voegen in de vorm van een PDF? Op die manier kun je bijvoorbeeld een vacature of onderwerp helder toelichten in meerdere slides.

adverteren op linkedin pdf

3. LinkedIn Insight Tag

Met deze tag houd je bij wat je advertenties uiteindelijk opgeleverd hebben. Alle conversies, zoals het invullen van een contactformulier, het downloaden van een whitepaper of een klik op een telefoonnummer, worden hiermee geregistreerd.

De LinkedIn Insights tag is eenvoudig toe te voegen aan je Tag Manager container of direct aan je website via een stukje JavaScript. 

De inrichting van jouw LinkedIn advertising overlaten aan een specialist?

Neem contact op

4. Zorg voor aansprekende content

Zet de belangrijkste content altijd bovenaan. Een advertentie mag maximaal 600 tekens bevatten, maar slechts 150 tekens zijn direct zichtbaar.

Daarnaast verkiezen wij korte, pakkende teksten altijd boven uitgebreide lappen tekst. Korte teksten zijn namelijk makkelijker scanbaar! Andere tips voor een goed leesbare advertentie: 

  • Zorg voor opsommingstekens;
  • Gebruik emoticons (niet te veel!);
  • Stel een vraag aan het begin van je advertentie;
  • Houd de koppen kort (ongeveer 70 tekens);
  • Wees specifiek: wat wil je bereiken?

5. Voeg aansprekend beeld toe!

Natuurlijk moet je voor iedere advertentie passend beeldmateriaal toevoegen. Dit kan een afbeelding, animatie of video zijn die ondersteunend is aan de tekst.

Gebruik zoveel mogelijk zelfgemaakte foto’s. Stock-afbeeldingen zijn voor veel gebruikers een afknapper. 

6. Houd je aan de juiste formaten

Het is belangrijk om de juiste afmetingen te gebruiken bij een gesponsorde tekstadvertentie. De meest ideale formaten zijn: 

  • Enkele afbeelding: 1200 × 627 pixels
  • Carrousel: 1080 × 1080 pixels
  • Video: 1280 × 720 pixels of 1080 × 1080 pixels

7. Zorg voor een duidelijke CTA

Uiteindelijk wil je dat de ontvanger op de advertentie klikt. Zorg dus voor een sterke en duidelijke CTA.

8. Kies de juiste doelgroep met LinkedIn Ads

Targeting is uiteraard een belangrijk onderdeel van je campagne. Als je het doel van je advertentie uit tip 1 duidelijk hebt, dan kun je aan de slag met de targeting. Wie wil je precies bereiken?

Je kunt uitgebreid targeten op basis van locatie, taal, bedrijf, demografie, opleiding, werkervaring en interesses. Wat deze targeting uniek maakt zijn de opties ‘uitsluiten’, ‘opnemen’ en ‘beperken tot’.

Je kunt er ook voor kiezen om contactpersonen te uploaden, lookalike doelgroepen aan te maken of retargeting in te zetten. Een voorbeeld: de targeting voor een bedrijf dat (graaf)machines verkoopt ziet er als volgt uit: 

adverteren op linkedin targeting

9. Monitoren, monitoren en nog eens monitoren

Dit klinkt je waarschijnlijk logisch in de oren, maar het wordt regelmatig vergeten. Blijf tijdens de looptijd van je campagne continu alert en stuur direct bij als dit nodig is. Dit werkt het beste als je vaste momenten voor jezelf inplant. 

Het is ook aan te raden om te testen met een advertentie. Doe dit bijvoorbeeld gedurende 7 dagen met doelgroepen, advertentiemateriaal en de indeling ervan.

Zorg er wel voor dat je voldoende budget uitgeeft. Anders ontvangen de testen niet voldoende data in deze korte periode. Kies bijv. voor een dagbudget van 50 tot 100 euro. Als je eenmaal een winnende combinatie hebt gevonden, dan laat je deze campagne minimaal 30 dagen lopen. 

10. Zorg voor een volledig bedrijfspagina

Bij het zien van de advertentie kunnen gebruikers eenvoudig doorklikken naar de bedrijfspagina. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken dus zorg voor een aansprekende kop, uitgebreide bedrijfsinformatie en recente bedrijfsupdates. 

adverteren op linkedin bedrijfspagina

Hoe betrouwbaar zijn advertenties op LinkedIn?

De mogelijkheden voor het beheren van je doelgroep zijn zeer specifiek op LinkedIn. Het is een plek waar velen graag opscheppen over hun promoties en prestaties.

Dit zorgt voor een grote groep actieve leden die hun profiel regelmatig bijwerken met nieuwe functies en zakelijke interesses. Dit helpt jou om de juiste doelgroep te bereiken!

Direct jouw zichtbaarheid vergroten

Mocht je naar aanleiding van dit blog vragen hebben over LinkedIn adverteren, dan kun je altijd contact opnemen.

Ben je na het lezen van deze blog overtuigd dat LinkedIn een potentiële goudmijn voor je is, maar wil je liever niet zelf aan de knoppen draaien of kom je er niet uit? Maak dan kennis met een specialist om jouw resultaat te verbeteren.

Meer resultaat uit je LinkedIn campagne?

Kennismaken met een specialist