We zijn al bijna op de helft van 2019. De tijd vliegt en op het gebied van online marketing zijn er interessante ontwikkelingen gaande. Wat zijn de belangrijkste online marketing trends en ontwikkelingen op dit moment? Lees gauw verder voor de belangrijkste trends die de toekomst gaan bepalen:

1. Voice Search

Maak jij ook al gebruik van spraak bij het zoeken in een zoekmachine? Men verwacht dat spraaktechnologie in een steeds rapper tempo geïntegreerd gaat worden in tal van verschillende apps en websites.

Deze Nederlandse bedrijven experimenteren al met voice search:
– Rabobank met de spraakgestuurde saldocheck
– Auping met het verhaaltje voor het slapengaan

Voice assistants zoals Google Home en Alexa van Amazon worden steeds populairder. De verwachting is dat de groei van voice assistants ook in Nederland blijft groeien. Neem Google Home; deze werd in Nederland vlak na de introductie het vaakst gebruikt in vergelijking met andere landen.

Google voice search
Voice search in Google

Voice search brengt andere eigenschappen met zich mee dan getypte zoekopdrachten. Mensen spreken anders dan dat ze typen. Het is dus belangrijk om de zoekintentie van gebruikers beter te begrijpen. Grote techbedrijven hebben hier grote aandacht voor. Zo heeft Amazon zo’n 10.000 mensen in dienst die zich bezighouden met de ontwikkeling van haar voice assistente Alexa.

Voice kans adverteerders
Waar gebruikers zijn, zijn ook kansen voor adverteerders. Bij een voice zoekopdracht krijg je – vergeleken met de meerdere antwoorden bij een getypte zoekopdracht – maar één (!) antwoord te horen. Het potentiële rendement van zo’n toppositie wordt hiermee aanzienlijk verhoogd!

Schrijf je direct in!

Op de hoogte blijven van de laatste (online marketing) ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze inspirerende nieuwsbrief.

Ik wil up-to-date blijven

2. Retentiemarketing

Is jouw organisatie actief bezig met het in stand houden van langdurige relaties met klanten? Voor veel partijen is het niet direct duidelijk wat een gemiddelde klant hen over een langere periode exact oplevert of wat écht goed werkt. Het is dus van belang om inzicht te krijgen in wat goed werkt, hoe je potentiële klanten aan je bindt – en hoe je bestaande klanten vast blijft houden. Hierop volgend voer je doelgerichte, data gedreven experimenten uit om de retentie weer te verbeteren.

Remarketing kans marketeers
Een voorbeeld van retentiemarketing is remarketing. Dit zet je in om mensen te bereiken die al wel interesse hebben getoond in jouw product of dienst, maar nog niet converteren. Je kunt aan de hand van advertenties producten of diensten laten zien die aansluiten bij hetgeen waar de bezoeker eerder naar heeft gezocht. Zo bereik je nieuwe klanten en behoud je bestaande, converterende klanten.

Wehkamp is on game met remarketing; zij versturen nieuwsbrieven met daarin producten die de bezoekers in hun online winkelmandje hebben geplaatst.

3. Artificial Intelligence

AI is populairder dan ooit. De robots nemen ons leven (gelukkig?) niet over, maar de samenwerking tussen mens en computer neemt in extreme mate toe. ‘De mens’ hoeft een computer niet meer exact te vertellen wat deze moet doen want algoritmes zijn intelligenter dan ooit én ontwikkelen zichzelf in rap tempo.
AI speelt in op de wensen van het publiek; men wil niet meer lastiggevallen worden met advertenties die niet voor hen van belang zijn en AI-technologie fungeert dus als filter tussen merk en gebruiker.

AI kans marketeers
Grote hoeveelheden data zijn met AI makkelijker te analyseren en mailings en communicatie kunnen door middel van AI gepersonaliseerd worden. Ideaal voor online marketeers! Ook worden chatbots steeds populairder en volwassener. Deze kunnen het persoonlijke contact met een bedrijf uiteindelijk niet vervangen, wel kan dit een effectief eerste customer servicekanaal worden als iemand contact wil opnemen met je bedrijf.

billy

Een goed voorbeeld is de digitale assistent van Bol.com, genaamd Billy. Dit is de herkenbare blauwe mascotte van Bol. In gedachten hoor je hem al zeggen: b-b-b-bol.com. Je krijgt in no time antwoord op je vraag, op elk moment van de dag.

4. Leadnurturing door intensievere samenwerking marketing & sales

Om echt succes te boeken met online marketing is een intensieve samenwerking tussen marketing en sales van belang. Lead nurturing speelt een grote rol bij het binnenhalen van leads, zij moeten – afgestemd op hun positie in de customer journey – gevoed worden met de juiste informatie op het juiste moment om conversie te bereiken.

Customer journey connectie offline  online

Wel is het van belang om van tevoren het doel vast te stellen. Wil je meer ingevulde contactformulieren of een hoger klikpercentage vanuit je e-mails? En het fundament van je doelstellingen ligt natuurlijk bij de doelgroep: welke behoeftes moeten vervuld worden bij de doelgroep en hoe draagt informatievoorziening hieraan bij?

5. Cultuur als (online) succesfactor

De heersende cultuur binnen een organisatie heeft grote invloed op het (online) succes van je organisatie. Een mooie uitgangspositie is dat een organisatiecultuur faciliterend zou moeten zijn aan de realiteit van vandaag de dag. Is er bijvoorbeeld snelheid nodig om zo kansen te benutten? Geef jouw mensen dan ook de ruimte om beslissingen te nemen en impact te maken. Dit zorgt ervoor dat ze het vertrouwen voelen en ze ook hun verantwoordelijkheid zullen nemen.

Binnen IMPRES heerst er een open cultuur (zonder hiërarchie) waarin alle medewerkers volop de ruimte krijgen om hun eigen ideeën te uiten en in de praktijk te brengen. Dit resulteert in blije medewerkers én vervolgens ook blije klanten!

Meer trends!

Lees ook ons blog over dé trends binnen contentmarketing van 2019.

Ga naar blog

6. Sturing op de juiste KPI’s

Om als online marketingafdeling de juiste stappen te kunnen zetten is gemeten data cruciaal. Het is van belang dat je zaken kunt meten en evalueren zodat je waardevolle inzichten hebt en aan verbetering kunt werken. Je dient dus te sturen op de juiste Key Performance Indicators of Kritieke prestatie-indicatoren. Bepaal deze voor jouw afdeling of organisatie. Wordt er bijvoorbeeld sneller voor iets gekozen enkel omdat het er ‘mooi’ uit ziet? Het is belangrijk om de effectiviteit van iets ook in ogenschouw te nemen. Producten of projecten dienen in lijn te zijn met de overall doelstellingen.

Een belangrijke KPI’s voor online marketeers is bijvoorbeeld de kosten per lead. Hier kun je onder andere inzicht in krijgen door de online advertentie-uitgaven te delen door het aantal gegenereerde leads. Het aantal klikken naar je website of de doorklikratio zijn ook interessante voorbeelden.

Een goede tip: wijs KPI’s toe aan alle personen, zo dragen zij gezamenlijk bij aan de overkoepelende doelstellingen. Hierdoor wordt ownership binnen de afdeling en organisatie verbreed en heeft iedereen impact op het uiteindelijke resultaat.

Wijs KPI's toe aan alle medewerkers; zo dragen zij allemaal bij aan de overkoepelende doelstellingen.

7. Flexibiliteit vóór efficiëntie

Ook al is efficiënt werken vaak noodzakelijk voor de beste bedrijfsresultaten, zou een te sterke focus op efficiëntie ten koste kunnen gaan van de flexibiliteit van jouw bedrijf. Een bedrijf dat snel en op een vernieuwende manier uitdagingen kan oplossen is op de lange termijn succesvoller dan een bedrijf dat door efficiënt werken vastgeroest zit in bepaalde processen – en minder snel kan handelen in gevallen van nood.

Wanneer iedereen binnen de online marketing afdeling of het bedrijf meewerkt aan een continue stroom van aanpassingen en verbeteringen, ontstaat er een ondernemende cultuur die als doorlopende groeimachine kan functioneren.

Als online marketeer is het van belang mee te gaan met de laatste ontwikkelingen en trends om op die manier flexibel te blijven. Probeer eens iets anders of test een nieuw idee. Werkt iets niet? Ook die inzichten zijn waardevol.

Online impact met online marketing

In hoeverre houd jij je al bezig met bovenstaande trends? Online marketing blijft in ontwikkeling en is een onlosmakelijk onderdeel van de strategie van jouw organisatie. Zorg dat je jouw doelen duidelijk voor ogen hebt. Dit zorgt er weer voor dat je online marketing daar op aan kunt laten sluiten en je data makkelijker kunt analyseren – en vervolgens de juiste vervolgstappen kunt zetten. 

Heb je vragen, opmerkingen of zijn wij iets vergeten? Twijfel niet en laat het ons weten :-).

lotte

Lotte Sloot (Online Marketeer)

E-mail: lotte@impres.nl