De gevolgen van de coronacrisis zijn niet te overzien. Vooral voor ondernemers die afhankelijk zijn van een offline dienstverlening is de impact groot. Denk aan bedrijven die fysieke workshops of trainingen geven. Want hoe kun je jouw dienst leveren wanneer er geen fysiek contact mogelijk is? Wij vertellen je hoe je jouw offline dienst online kan aanbieden én adviseren je een aantal tools waarmee dit mogelijk is.

Google Hangouts

Geef jij normaal workshops met veel interactie? Deze kun je ook online geven! Natuurlijk geeft dit wel een iets andere ervaring dan offline workshops, het is namelijk lastiger communiceren en demonstreren, maar het is zeker een optie om te overwegen. 

Een programma waar je fijn online workshops mee kan geven is Google Hangouts. Google Hangouts is een soort Skype waarin je met tot wel 150 personen tegelijk kan videobellen. Daarnaast kun je met Google Hangouts ook chatten en bestanden delen. Wat je daarnaast nog zelf kan doen, is jouw scherm en audio opnemen, zodat deelnemers de workshop nog eens terug kunnen kijken. Nu fysieke workshops niet mogelijk zijn, is dit een goed alternatief om naar te kijken. 

unnamed 2

Webinargeek

Wanneer je als spreker presentaties geeft over een bepaald onderwerp, kun je dit ook online doen. Je zorgt er voor dat in plaats van fysiek aanwezig te zijn, mensen thuis op hun laptop/tablet/desktop/telefoon de presentatie kunnen volgen. Jouw fysieke presentatie wordt dan omgezet naar een webinar. Het enige verschil tussen een fysieke presentatie en een webinar, is dat een webinar volledig online gegeven wordt. Daarbij is het dan ook zo dat de interactie anders is: vragen kunnen via een chatbox gesteld worden.

Een fijn programma om een webinar mee te geven is Webinargeek. Dit is een programma waarmee je live of on demand webinars op kunt nemen. Hierdoor kun je live webinars geven of webinars maken die mensen in hun eigen tijd kunnen kijken.

Webinargeek

Een eigen online leeromgeving

Geef jij offline trainingen of cursussen? En kan dat niet meer omdat er nu geen fysiek contact meer mogelijk is? Dan kun je er aan denken om je offline training of cursus om te zetten naar een online training die je aanbiedt op jouw website. Het voordeel hiervan is ook nog eens dat je een online training voor een langere periode in kan zetten. Nadat het beeldmateriaal gemaakt is kun je oneindig de online training online laten staan, en ben je zelf nog weinig tijd kwijt aan het ‘geven’ van de training. Zo kun je ook in de toekomst jouw online training als product blijven aanbieden, zonder dat het je nog veel tijd kost.

Je kunt een online training als product aanbieden op jouw eigen site. Alle inhoud plaats je op jouw website, en je zorgt hierbij ervoor dat de inhoud van de training alleen te bekijken is voor mensen die een lidmaatschap hebben – en de training dus hebben aangekocht. De inhoud is vervolgens door leden te bekijken via een login-portaal op jouw website. Mensen kunnen in hun eigen tijd jouw online training volgen, zonder dat ze van jou afhankelijk zijn. Een fijn alternatief voor fysieke trainingen of cursussen.

Instagram-cursus

Een andere manier waarop je jouw offline training of cursus online kan geven is via een Instagram-cursus. Een nog niet-zo-traditionele-manier, maar steeds meer ondernemers gaan aan de slag met het geven van cursussen of trainingen op Instagram.

Het is namelijk een hele makkelijke en laagdrempelige manier van het geven van online trainingen. Je hoeft niet te werken met een eigen inlogportaal of beschermde inhoud op jouw website. Een Instagram-cursus wordt gegeven op een afgeschermd Instagram-account. Tot dit afgeschermde Instagram-account worden alleen mensen toegelaten die de online training hebben aangeschaft. Op dit account wordt dagelijks inhoud van de cursus geplaatst in de vorm van een bericht of een video in IG-Stories. 

Je maakt een Instagram-cursus als volgt: 

  1. Je verkoopt het product, jouw Instagram-cursus, op jouw website. 
  2. Vervolgens laat je de klant weten op welk Instagram-account de inhoud van de cursus geplaatst wordt. Deze persoon kan dan een volgverzoek indienen.
  3. Vervolgens plaats je dagelijks nieuwe inhoud van jouw cursus. 
  4. Na afloop van de training hebben mensen nog een beperkte periode toegang tot de inhoud (bijvoorbeeld een maand). 
  5. Daarna worden de volgers en de inhoud verwijderd en kan de cursus opnieuw gegeven worden.

Bij dit soort cursussen heb je ook weer het voordeel dat je zelf, nadat het beeldmateriaal gemaakt is, nog weinig tijd kwijt bent aan het ‘geven’ van de training. Daarnaast is het een oplossing waar weinig kosten mee gepaard zijn. Instagram is immers een platform waar gratis gebruik van gemaakt kan worden. Bedenk wel of de doelgroep veel met Instagram werkt, en of het platform dus wel geschikt is voor jouw training of cursus.

ipad

Online succes, ook ná de coronacrisis

En dat waren ze! Kortom, er zijn volop online alternatieven voor jouw offline dienstverlening. Door jouw offline dienstverlening om te zetten naar een online dienstverlening, zorg je ervoor dat jij gewoon jouw klanten kunt blijven helpen. Wie weet bevalt jouw online dienstverlening wel zo goed, dat je dit blijft aanbieden. Óók na de coronacrisis.

Hulp nodig met het omzetten van jouw offline dienstverlening, naar een online dienstverlening? Bij IMPRES hebben we alle kennis en kunde in huis om jou hierbij te helpen.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op of kom langs! Ons werk bekijken? Lees onze inspirerende cases.