Of je nou net gestart bent met Google Ads of dat je al een Google Ads account hebt die al een tijdje meegaat. Je blijft continu analyseren en optimaliseren. Aan de analyse kant is het vaak noodzaak om zelf te interpreteren wat er gebeurd. Aan de optimalisatie kant wordt steeds meer automatisering ingezet door Google zelf. Maar in beide gevallen kun je zelf aan de slag met scripts om jou het leven makkelijker te maken.

Wat zijn Google Ads scripts?

Een Google Ads script bestaat uit een stuk code die aan Google Ads vertelt dat er een bepaalde actie uitgevoerd moet worden. Denk aan het pauzeren van zoekwoorden op basis van te weinig resultaat of het aanpassen van een bod wanneer er geen conversies zijn in een bepaalde periode. Een script voert deze optimalisaties direct uit.

Als je nog nooit in contact bent gekomen met scripts, dan kan een script behoorlijk overweldigend overkomen. Kijk maar eens naar onderstaand stukje code:

Schermafbeelding 2022 01 10 om 114550

Het script dat hierboven is weergegeven zorgt ervoor dat zoekwoorden gepauzeerd worden die volgens bepaalde regels onvoldoende presteren. In dit geval worden zoekwoorden gepauzeerd waarvan de waarde van één conversie 5 maal groter is dan de kosten van de ad. Je bent dus eigenlijk op zoek naar een ROI van 5 of hoger. Natuurlijk kun je na een bepaalde tijd zelf kijken hoe streng je dit script wilt laten werken op basis van de gepauzeerde zoekwoorden.

Google Ads scripts gebruiken

Het is goed om te weten dat er scripts zijn die inzicht geven (analyse) en dat er scripts zijn die handelingen uitvoeren in jouw account (optimalisatie). Logischerwijs zijn de analysescripts nuttig om zelf sneller en eenvoudiger analyses te maken. Optimalisatiescripts zijn goed om je account te automatiseren op basis van vaste regels. Een simpel voorbeeld is het automatisch pauzeren van zoekwoorden die in de laatste 30 dagen geen conversies hebben opgeleverd. Het enige dat jij daarna hoeft te doen is het beoordelen van de gepauzeerde termen.

Tegenwoordig zijn er veel scripts publiekelijk toegankelijk. Je hoeft ze dus niet zelf te schrijven. Zo hoef je dus ook niet van elke regel te begrijpen wat het doet. Maar het is wel belangrijk dat je weet waar het script vandaan komt en wat het totale script doet met jouw account. Zo sta je later niet voor verrassingen. Houd je data goed in de gaten en controleer zelf – vooral aan het begin – wat de impact van het script is. Dit geldt vooral bij optimalisatiescripts. Omdat deze acties uitvoeren op basis van een set aan regels. Je wilt natuurlijk voorkomen dat scripts verkeerde keuzes maken.

Welke Google Ads script is het beste?

Volgens mij kun je dit antwoord al raden; dat is afhankelijk van jouw eigen Google Ads account. Heb je shoppingcampagnes voor een e-commerce platform waarmee je je vaak 1-op-1 op de ROI focust of heb je een leadgeneratie website waarbij het belangrijk is om bijvoorbeeld zoveel mogelijk klikken voor een bepaald budget te verkrijgen?

Wat je doel ook is, onderstaand hebben we een aantal scripts voor je neergezet welke je direct op weg helpen om een beter gevoel te krijgen bij wat een script voor jou kan betekenen.

DSC01294

Script 1: Automatiseer jouw analyses van conflicterende uitsluitingszoekwoorden

Met uitsluitingszoekwoorden zorg je ervoor dat jouw advertenties niet worden getoond bij irrelevante zoekwoorden. Maar het is goed mogelijk dat je met alle goede bedoelingen ook zoekwoorden blokkeert van weergave bij het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden als brede woorden of woordgroepen. Dit script maakt het inzichtelijk of er uitsluitingszoekwoorden zijn die normale zoekwoorden blokkeren.

Dit script voert geen acties uit, deze moet je zelf doen aan de hand van de data uit dit script.

Ga aan de slag met dit script

Script 2: Voorkom dat gebruikers landen op een error pagina (404, 500, etc…)

Je hebt zojuist voor een klik betaald om de gebruiker die naar jouw product- of dienstverlening op zoek was te verwelkomen op jouw website. Om wat voor reden dan ook, is de landingspagina niet meer actief. Een 404 error pagina is het gevolg. De gebruiker raakt niet alleen geïrriteerd, maar besluit ook om weg te gaan. Zonde!

Voorkom dat deze landingspagina voor nog meer budgetverspilling zorgt en kom er op voorhand achter of er foutieve landingspagina’s achter jouw advertenties ingesteld zijn met dit script. Ook dit script voert geen acties uit. Je moet zelf een passende oplossing vinden voor de error pagina’s.

Ga aan de slag met dit script

Script 3: Voorkom dat je budget uitgeeft aan lage kwaliteit zoekwoorden

Elke zoekwoord krijgt van Google een kwaliteitsscore mee, variërend van 0 tot 10. Je kunt ervan uitgaan dat je met een kwaliteitsscore van 7 de goede prijs betaald. Scoor je hoger dan een 7? Dan krijg je ‘korting’ van Google. Scoor je een 6 of lager? Dan betaal je in de meeste gevallen meer dan nodig is. 

Logischerwijs wil je voorkomen dat je teveel betaald door te bieden op zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore. Met dit script kun je zelf bepalen welk cijfer jij als “laag” beoordeeld. Vervolgens kunnen deze zoekwoorden gepauzeerd worden en eventueel een label meekrijgen. Zo kun je na het draaien van het script gericht aan de slag met het verbeteren van de kwaliteitsscores van de zoekwoorden. Je kunt er ook voor kiezen om ze niet meer te gebruiken.

Dit script kan – mits je dit instelt – automatisch acties uitvoeren op jouw account. Zorg er dus voor dat je een vinger aan de pols houdt.

Ga aan de slag met dit script

Waar kan ik scripts vinden?

Je hebt nu 3 scripts waar je direct op een veilige manier mee aan de slag kunt. Scripts vind je in jouw Google Ads account onder tools en instellingen > bulkacties > scripts. Klik vervolgens op het plusje links bovenaan, voeg het script toe en klik onderaan op ‘uitvoeren’.

Alternatief voor scripts: probeer ook eens automatische regels

Wil je zonder ingewikkelde scripts toch slim jouw account optimaliseren, kijk dan ook eens naar automatische regels binnen Google Ads. Deze regels staan in dezelfde omgeving binnen Google Ads als de scripts. Met deze regels kun je volgens een ingestelde logica automatisch, dagelijks, wekelijks of maandelijks allerlei aanpassingen doen aan jouw account.

Inspiratie nodig? Neem een kijkje bij de veelgebruikte manieren om automatische regels toe te passen.

employee 500x500 wouter

Wouter Visser (Online Marketeer)

Telefoon: 038-3869181